Energie

Vermoeidheid is een veel voorkomend probleem voor mensen met Parkinson. Vaak treedt vermoeidheid al vroeg in het ziekteproces op, soms al voordat de diagnose gesteld is.

Deze vermoeidheid is heel anders dan die van mensen zonder Parkinson: je energie kan ineens wegvloeien. In je hoofd gaat alles langzamer, bewegen kost veel moeite, het enige dat je wil is rusten. De vermoeidheid kan zo intens zijn dat je er niet echt overheen komt. Dergelijke vermoeidheid kan grote invloed hebben op je dagelijks functioneren en je kwaliteit van leven.

Het is niet duidelijk wat de oorzaak is van problemen met energie die veel mensen met Parkinson ervaren. Dat is altijd het geval met vermoeidheid: er spelen veel factoren een rol.

  • Somberheid en depressie ten gevolge van een tekort aan dopamine
  • Het uitvoeren van dagelijkse (routine) handelingen kost meer vermogen van de hersenen: je moet meer denken bij wat je doet
  • Prikkels leiden je sneller af
  • Informatieverwerking kost meer inspanning
  • Onrustige slaap door levendige dromen en heftig bewegen of slaapapneu
  • Balansproblemen, afnemende spierkracht, toenemende stijfheid
  • Verstoring van het evenwicht tussen belasting en wat je aankan
  • Lage bloeddruk

Het is belangrijk dat je signalen van vermoeidheid bij jezelf herkent en er achter komt waar voor jou zogenaamde “energielekken” zitten.

Er zijn een aantal raltief eenvoudige remedies die helpen vermoeiheid te verminderen

  • Gezonde voeding, eet voldoende en gevarieerd. Gebruik de nieuwe schijf van 5 van het Voedingscentrum.
  • Overleg met je arts of je voldoende vitamine B en D binnenkrijgt
  • Beweeg: bewegen wordt ernstig onderschat. De voordelen van voldoende beweging zijn legio. Probeer wekelijks 150 minuten matig intensief actief te zijn en 2x per week kracht- en balanstraining te doen

Stappenplan omgaan met energieverlies

Stap 1: herken de signalen van vermoeidheid. Hoe vermoeider je bent, hoe minder je bewust bent van hoe het met je gaat

Lichamelijke signalen: trillen, spierspanning, moeite met bewegen.
Psychische signalen: snel geëmotioneerd zijn, prikkelbaarheid, stress, somberheid, concentratieproblemen, angst, negatief zelfbeeld

Tip 1: houd een dagboekje bij waarin je noteert hoe je je voelt en wat je gedaan hebt, ook ht tijdstip waarop je medicijnen inneemt kan belangrijk zijn.

Stap 2 Hoe beïnvloedt vermoeidheid je kwaliteit van leven Om oplossingen te kunnen bedenken, moet je weten wat de invloed is van vermoeidheid

  • Wat laat je achterwege vanwege vermoeidheid
  • Wat stel je uit
  • Hoe maak je die keuzes
  • Wat zou je grag vaker of meer willen doen
  • Wat maakt dt je die activiteite graag wil doen

Tip 2: vraag mensen in je omgeving wat hen opvalt aan jouw energiebalans

Stap 3 Vertrouw erop dat je er iets aan kan doen Je kan wel degelijk invloed uitoefenen op je energiebalans

  • Hoe zou het zijn als je energie blijft zoals die nu is
  • Wanneer was je tevreden over hoe je omging met je energie
  • Hoe zou je dat kunnen ehrhalen
  • Wat heb je darvoor nodig, wat zou dan anders meoten

Tip 3: gedurende de cursus heb je verschillende tips gekregen zoals “nee” zeggen, structuur aanbrengen, compassie hebben met jezelf

Stap 4 maak keuzes. Veranderen is een proces dat stapsgewijs verloopt. Als je niet alles meer kan, maak dan keuzes en beweaar je energie voor wat jij prettig en belangrijk vindt voor jezelf

  • Wat wil je graag doen waar je nu de energie voor mis
  • Wat belemmert je daarin
  • Wat is een goed moment voor die activiteit
  • Hoe neem je van te voren rust
  • Hoe lang kan je die activiteit volhouden

Tip 4: laat onderzoeken of er lichamelijke oorzaken zijn voor vermoeidheid

Ga terug